کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

کمپین تبلیغاتی

campaign

کمپین تبلیغاتی به یک مجموعه فعالیت‌های برنامه ریزی شده برای تبلیغ کردن یک شرکت یا کالا های آن را برنامه ی تبلیغاتی advertising campaign یا کمپین تبلیغاتی می گویند . برنامه ی تبلیغاتی توسط یک آژانس تبلیغاتی ( یا یک شخص یا گروه که وظایف آژانس تبلیغاتی یا کانون تبلیغاتی را انجام می‌دهد ) تدوین و اجرا می شود و در واقع سازمان بندی داخلی آژانس تبلیغاتی برای اجرای برنامه ی تبلیغاتی است.

کمپین تبلیغاتی آژانس مهندسی تبلیغات 128

هر برنامه تبلیغاتی بسته به اوضاع و نوع بازار و مخاطبان تبلیغات ممکن است به روش مخصوص به خود انجام شود . اما به طور کلی ، بر اساس الگو سازی سیستمی و تعریف آژانس تبلیغاتی ، در همه  برنامه ها مراحل کم و بیش مشابهی را طی می‌کند ، که عبارتند از:

۱- ارزیابی بازار ، که در آن مشخص می‌شود بازار یا مشتریان کالای عرضه شده چه خصوصیاتی دارند ، عکس العمل رقبای تبلیغاتی با مشاهده و آگاهی از برنامه تبلیغاتی چگونه پیش بینی می‌شود .

۲- تعیین هدف های تبلیغات ، که در آن وظایف هریک از قسمت های دفتر تبلیغاتی طرح ریزی می‌شود ، مثلا سهم از بازار مطلوب و مورد درخواست مشتری چقدر است ؟

۳- تعیین بودجه مورد نیاز تبلیغات ، که در آن با توجه به مراحل قبلی تعیین می گردد که چه بودجه ای برای تبلیغات ، بازدهی بیشینه ایجاد می کند .

۴- طرح ریزی گروه خلاقیت که شامل تدوین برنامه برای کارگروه ایده پردازی و خلاقیت است .مهم ترین اشتباهات در این مرحله انجام می شود و اشتباه در این مرحله ممکن است منجر به بدهکار شدن و ورشکست شدن گردد.

۵- بررسی و  انتخاب رسانه ، در این مرحله به دقت مشخص می شود که با توجه به داده های چهار مرحله قبل ، از چه رسانه هایی و چه مقدار فضا و زمان و چند نوبت باید تکرار باید استفاده شود.

۶- برنامه ریزی  گروه طراحی آگهی ، در این مرحله شرح وظایف و برنامه کار طراحان هنری نسخه تعیین می گردد.

۷- آزمایش و بازبینی پیش از انتشار آگهی. در این مرحله از شیوه های مختلف نظرسنجی استفاده می شود .در این مرحله ممکن است برخی از امور به مراحل قبلی بازگردانده و از نو اجرا شوند .

۸- طرح ریزی برای گروه تولید.در این مرحله نسخه ها و دستورالعمل ها ، به گروه تولید داده می شود ، تا متون چاپ ، برنامه های رادیویی و تلویزیونی ، آگهی های خیابانی ، آگهی های پستی و غیره تولید یا به اجرا گذاشته شوند.

پس از اجرای مراحل قبلی ، کار به پایان نمی رسد و بسته به نوع قرارداد ، برای برنامه تبلیغاتی ممکن است اموری هم چون نظارت ، تصحیح خطاها ، گسترش دادن برنامه ، مقابله با برنامه تبلیغاتی رقبا و غیره انجام شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *