کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

سیستم های خبره ی تبلیغات

سیستم های خبره تبلیغات

سیستم های خبره تبلیغات، برنامه های رایانه ای هوشمندی هستند که دانش و روش های استنباط و استنتاج در تبلیغات مانند میزان اثربخشی و … را به جای انسان ها به کار می گیرند. مانند نرم افزارهایی که برای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات تهیه می شوند یا نرم افزارهایی که برنامه ها و سیستم های تبلیغاتی را طراحی می کنند.

سیستم های خبره ی تبلیغات مدیر تبلیغات را قادر به مشاوره با سیستم های رایانه ای در مورد یک مسئله ی تبلیغاتی و یافتن دلایل بروز مسئله و راه حل های آن می کند. ذر این حالات، مجموعه سخت افزار و نرم افزار تشکیل دهنده ی سیستم خبره، مانند فرد خبره اقدام به طرح سئوالات مختلف و دریافت پاسخ های کاربر، سپس مراجعه به پایگاه دانش تبلیغات (تجربیات قبلی) و استفاده از یک روش منطقی برای نتیجه گیری و نهایتا ارائه ی برنامه و سیستم تبلیغاتی می کند.

همچنین سیستم خبره قادر به شرح مراحل نتیجه گیری خود تا رسیدن به هدف، چگونگی نتیجه گیری (و دلیل مطرح شدن یک سوال اجرایی) و روش حرکت تا رسیدن به هدف، خواهد بود.

سیستم های خبره تبلیغات برخلاف سیستم های اطلاعاتی که بر روی داده های تبلیغاتی عمل می کنند، بر دانش تبلیغات متمرکز شده است. همچنین در یک فرآیند نتیجه گیری، قادر به استفاده از انواع مختلف داده ها (عددی، نمادی و مقایسه ای) هستند. یکی دیگر از مشخصات این سیستم ها استفاده از روش های مکاشفه ای به جای روش های الگوریتمی است. این توانایی باعث قرارگرفتن محدوده ی وسیعی از کاربردها در برد عملیاتی سیستم های خبره می شود. فرآیند نتیجه گیری در سیستم های خبره بر روش های استقرایی و قیاسی پایه گذاری شده است. از طرف دیگر این سیستم ها می توانند دلایل خود در رسیدن به یک نتیجه گیری خاص یا جهت و مسیر حرکت خود به سوی هدف را شرح دهند. با توجه به توانایی این سیستم ها در کار در شرایط فقدان اطلاعات کامل یا درجات مختلف اطمینان در پاسخ به سوالات مطرح شده، سیستم های خبره، نماد مناسبی برای کار در شرایط عدم اطمینان یا محیط های چند وجهی هستند.

مزایای سیستم های خبره ی تبلیغات را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد :

  1. افزایش قابلیت دسترسی: تجربیات تبلیغاتی بسیاری از طریق رایانه در اختیارشان قرار می گیرد. به طور ساده تر می توان گفت: یک سیستم خبره، تولید انبوه تجربیات تبلیغاتی است.
  2. کاهش هزینه: هزینه ی کسب تجربه برای کاربر به قدر زیادی کاهش می یابد.
  3. کاهش خطر: سیستم خبره می تواند در محیط هایی که ممکن است برای انسان ها سخت و خطرناک باشد نیز به کار رود.
  4. دائمی بودن: سیستم های خبره دائمی و پایدار هستند. به عبارتی مانند  انسان ها نمی میرند و فناناپذیرند.
  5. تجربیات چندگانه: یک سیستم خبره می تواند مجموع تجربیات و آگاهی های چندین فرد خبره باشد.
  6. افزایش قابلیت اطمینان: سیستم های خبره هیچ وقت خسته و بیمار نمی شوند، اعتصاب نمی کنند یا علیه مدیرشان توطئه نمی کنند. در صورتی که اغلب در افراد خبره چنین حالاتی پدید می آید.
  7. قدرت تبییــن: یک سیستم خبره می تواند مسیر و مراحل استدلالی منتهی شده به نتیجه گیری را تشریح کند. اما افراد خبره اغلب اوقات به دلایل مختلف (خستگی، عدم تمایل و …) نمی توانند این عمل را در زمان های تصمیم گیری انجام دهند. این قابلیت، اطمینان شما را در مورد صحیح بودن تصمیم گیری افزایش می دهد.
  8. پاسخ دهی سریع: سیستم های خبره، به سرعت و در اسرع وقت جواب می دهند.
  9. پاسخ دهی در همه ی حالات: در مواقع اضطراری و مورد نیاز، ممکن است یک فرد خبره به خاطر فشار روحی یا عوامل دیگر، صحیح تصمیم گیری کند ولی سیستم خبره این معایب را ندارد.
  10. پایگاه تجربه: سیستم خبره می تواند همانند یک پایگاه تجربه تبلیغاتی عمل کند و انبوهی از تجربیات را در دسترس قرار دهد.
  11. آموزش کاربر: سیستم خبره می تواند همانند یک خودآموز هوش عمل کند. بدین صورت که مثال هایی را به سیستم خبره می دهند و روش استدلال سیستم را از آن می خواهند.
  12. سهولت انتقال دانش: یکی از مهم ترین مزایای یک سیستم خبره، سهولت انتقال آن به مکان های جغرافیایی گوناگون است. این امر برای توسعه ی کشورهایی که استطاعت خرید دانش متخصصان را ندارند، مهم است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به باشگاه مشتریان اندیشه خلاق بپیوندید و از مزایا و هدایای آن بهره مند شوید.
Thank You. We will contact you as soon as possible.