کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

تکنیک تبلیغات مبتنی بر اسطوره ها

تکنیک تبلیغات مبتنی بر اسطوره ها

تکنیک تبلیغات مبتنی بر اسطوره‌ها

اسطوره، به تعبیری، بر اساس تجربه‌های ناب انسانی، تلاش برای شناخت ساحت هستی و باطن انسان و انعکاس و نمایان‌سازی حقایق زندگی شکل یافته درگذر زمان است. برخی به‌اشتباه گمان می‌کنند که اسطوره مختص به گذشته بسیار دور است و دستاورد بشر در دوره‌های کهن به‌حساب می‌آید.درصورتی‌که همواره زنده است و به رودی پرخروش می‌ماند که سکون ندارد و به‌پیش می‌رود و می‌توان از آن به‌ویژه در تبلیغات استفاده کرد. در حقیقت اسطوره‌های هر قوم و ملتی با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی،…خاص همان منطقه ساخته و درگذر زمان کامل‌تر می‌شوند. هرچند در قالب تمدن‌های باستان، اسطوره‌ها از قهرمانان و سلحشوران ملی ساخته می‌شد. اسطوره‌ها در تبلیغات نیز تاکنون نقش مهمی را ایفا کرده‌اند و سازندگان آثار تبلیغاتی مختلف به هر صورتی از عناصر آن در آثار تبلیغاتی مختلف استفاده کرده‌اند از نام و نشان‌های تجاری گرفته که به‌وفور در برخی از نمادهای اسطوره‌ای مشاهده می‌شود تا شعارها و پیام‌های تبلیغاتی. چراکه فیلسوفان زیبایی‌شناس و هنرمندان به اسطوره‌ها و عناصر آن‌ها بسیار علاقه‌مند هستند.

تکنیک تبلیغات مبتنی بر اسطوره ها

تکنیک تبلیغات مبتنی بر اسطوره ها

به هر صورت، اسطوره در باطن آدمی وجود دارد و آسان از آن بی‌اطلاع است. در این میان، برخی از متخصصان تبلیغات بر آن هستند تا یک شیوه و راه را برای شناخت و استفاده از اسطوره‌ها در امور تبلیغات برگزینند. بسیاری فکر می‌کنند که تجارب بشری درگذشته در زمینه‌های مختلف تبلیغاتی، مدیریتی، بازاریابی،… به کار نمی‌آید و به همین دلیل آن‌ها را نادیده می‌گیرند.این افراد گمان می‌کنند که تجارب گذشته قابل‌اجرا نیستند و باید آن‌ها را نابود و تجارب جدیدی را دنبال کرد. درصورتی‌که بهترین راه استفاده از تجارب ارزشمند گذشته و تکمیل آن است. یعنی می‌توان با قرار دادن با قرار دادن تجارب مختلف به‌ویژه تجارب تبلیغاتی انسان درگذر زمان در کنار یکدیگر، شکل کامل‌تری از آن را ساخت؛ و بدین ترتیب، خود را بهتر شناخت. یقیناً هیچ تجربه‌ای به‌آسانی به دست نیامده است و تنها در یک مقطع زمانی قابل‌استفاده نیست. ازاین‌رو، باید به تلفیق اندوخته‌ها دست زد و هیچ تجربه نابی به‌خصوص تجربه‌های اسطوره‌ای را نابود نکرد.

باید پذیرفت که در بسیاری از امور تبلیغاتی، متخصصان خواسته و ناخواسته، اقدام به اسطوره‌سازی می‌کنند و در قالب داستان‌های اسطوره‌ای که پدید می‌آورند، بسیاری از پیام‌های تبلیغات را به نمایش گذاشته‌اند. در اسطوره‌سازی- که همواره در هر شرایطی صورت می‌پذیرد- به مسائلی چون حضور شخصیت‌های اسطوره‌ای درصحنه‌ها و پیام‌های مختلف، داشتن توانمندی جسمانی و فکری بالا، داشتن هوش و استعداد خوب، داشتن سرعت عمل بالا، داشتن خصوصیات اخلاقی برجسته و بهره‌مندی از فضا و مکان در کنار نیروهای فوق طبیعی، توجه می‌شود.

برگرفته از کتاب تکنیک ها و تاکتیک های تبلیغاتی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *