کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

کسب مزیت رقابتی در کمپین‌های تبلیغاتی

print-interactive

کسب مزیت رقابتی در کمپین‌های تبلیغاتی

پورتر بیان می‌کند که سازمان‌ها باید به مزیت رقابتی در تمامی زمینه‌ها دست یابند. رقابتی از دیدگاه‌ «پورتر»، از دو طریق حاصل می‌شود:

۱-کاهش هزینه‌های عملیاتی

۲-افزایش اثربخشی

در تبلیغات نیز مى‌توان به صورت‌هاى زیر مزیت رقابتى را به دست آورد:

۱- کاهش هزینه‌های عملیاتى تبلیغات

‏اکنون، یکى از مهم‌ترین هزینه‌هایى که حتى در بودجه‌بندى کشورهاى پیشرفته بسیار موردتوجه است، تبلیغات است که گاهى مبالغ سنگینى را بر دوش شرکت‌ها تحمیل مى‌کند. مدیران، مشاوران و متخصصان باید بتوانند با سازوکارها، برنامه‌ها، فن‌ها و تاکتیک‌هاى مناسب، این هزینه‌ها را کنترل کنند تا به نقطه بهینه دست یابند. طراحى نظام کاهش هزینه تبلیغات یکى از وظایف مهم متخصصان و مدیران تبلیغات است. شرکت اچ‌پی با طراحى یک نظام کاهش هزینه‌هاى تبلیغات، سود بسیار زیادى کسب کرد. استراتژى اچ پی، «تقسیم هزینه‌های تبلیغات بین شرکت‌های تهیه‌کننده‌ مواد خام» ‏بود و مقدارى از بودجه‌ى تبلیغات خود را با آن‌ها به مشارکت گذاشت. مدیران تبلیغات مى‌توانند راهکارها، تکنیک‌ها و تاکتیک‌هاى خلاقانه‌ى زیادى براى کاهش هزینه‌های عملیاتى تبلیغات و دستیابى به مزیت رقابتى تبلیغات، ارائه دهند.

‏۲- افزایش اثربخشى

‏در روزگار کنونى که همه‌جا از درودیوار شهرها گرفته تا شبکه‌های ماهواره‌ای پر از تبلیغات شده است و مخاطبان به‌شدت از تبلیغات فرارى شده‌اند، تبلیغات اثربخش یکى از شیوه‌هاى مهم کسب مزیت‌های رقابتى تبلیغات است. تبلیغ اثربخش تبلیغى است مخاطب گرا که با توجه به شناخت نوع مخاطبان و ویژگی‌ها، معیارها و رفتار آنان طراحى و ارائه مى‌شود. ارتباط مناسب بین تبلیغ ویژگی‌ها و شرایط مخاطب باعث مى‌شود تا پیام بهتر، بیشتر و مؤثرتر دریافت شود و ضایعات تبلیغ به‌شدت کاهش‌یافته و نوعى مزیت رقابتى براى تبلیغ به دست آید. انجام تحقیقات بازاریابى پیش از هرگونه تبلیغ و کسب اطلاعات روزآمد، مرتبط و موردنیاز در مورد مخاطبان و نیز رقبا و عوامل محیطى و استفاده از این اطلاعات در طراحى، تنظیم و ارائه تبلیغ، باعث افزایش اثربخشى تبلیغ مى‌شود. ترکیب این دو روش براى دستیابى به مزیت رقابتى تبلیغات نیز امکان‌پذیر و عملى است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *