کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

ساخت یک نام تجاری نوشابه ورزشی

ساخت یک نام تجاری نوشابه ورزشی

ساخت یک نام تجاری نوشابه ورزشی

گتورید یک نام تجاری دو میلیارد دلاری در رسته نوشابه‌های مخصوص ورزشکاران است که ۷۹ درصد این بازار را در اختیار دارد.

تا زمانی که “پپسی کولا” این شرکت را به مبلغ ۱۴ میلیون دلار خریداری کند، گتورید نام تجاری کلیدی شرکت کواکر اوتس بود.

اگر چیزی از تاریخ نوشابه‌های ورزشکاران نمی‌دانید، احتمالاً می‌پندارید که شرکت کواکر، نوشابه گتورید را با یک برنامه تبلیغاتی میلیون دلاری عرضه کرده است. این پندار کاملا خلاف واقعیت است.

در دهه شصت، “گروه محققین دانشگاه فلوریدا” تحت سرپرستی دکتر رابرت کید دست‌به‌کار ساخت نوشابه‌ای شدند که مایعات و املاح بدن را جایگزین کند. آن‌ها این نوشابه را روی گروه فوتبال فلوریدا گیتورز دانشگاه آزمایش کردند. پس‌ازاین که تیم گیتورز در مسابقات فصلی سال ۱۹۶۵ پیروز شد؛ به خاطر استقامتش در طول بازی، تیم نیمه دوم لقب کرد. زمانی که حریفان خود در تیم اورنج بال را شکست دادند، مربی تیم بازنده گفت: “ما نوشابه‌های گتورید نداشتیم و این باعث تمایز آن‌ها شد.” این اظهارنظر در مجله ورزشی اسپورتز ایلاستریتد چاپ شد.

این همان لحظه جادویی بود. ضربت اطلاع‌رسانی‌ای که آغازگر کمپین گتورید شد.

کم‌کم گتورید  نوشابه رسمی تیم ملی فوتبال آمریکا، انجمن ملی بسکتبال، انجمن رسمی گلف، NASCAR و بسیاری دیگر از انجمن‌ها و وقایع ورزشی شناخته شد.

این نام تجاری هم مثل خواهرانش، پپسی کولا و مانتین دیو امروزه تبلیغات گسترده‌ای با تأکید بر تیزرهای تلویزیونی دارد. مایکل جردن بسکتبالیست معروف، با جمله تبلیغاتی “مثل مایک باش” سخنگوی گتورید بود.

علت کدام است و معلول چیست؟ آیا این مایکل جوردن بود که باعث موفقیت نام تجاری گتورید شد؟ و یا موفقیت گتورید باعث سود مالی‌ای شد که به‌واسطه آن، شرکت توانست “مایکل جوردن” را به‌عنوان سخنگو استخدام کند؟

تبلیغات تلویزیونی، در دنیای شرکت‌های سهامی، نشانه موفقیت محسوب می‌شود. تبلیغات مثل موتور جت شرکت‌های سهامی است. این موفقیت شرکت است که به شما اجازه می‌دهد هواپیمای اختصاصی بخرید، اما برعکس آن صادق نیست. در مورد تبلیغات هم عیناً همین‌طور است.

آیا این موضوع، سفارش تبلیغات را به‌عنوان سرمایه‌گذاری، بی‌ارزش می‌کند؟ به‌هیچ‌عنوان. تبلیغات برای نام تجاری‌ای که تازه شروع به کارکرده، سرمایه‌گذاری بی‌ارزشی است. ولی برای یک سلطان نام‌های تجاری و یا یک نام پیشگام، سرمایه‌گذاری عالی‌ای است.

اگر بدانید که گتورید برای اینکه ارتباطش را با تیم ملی فوتبال آمریکا حفظ کند چقدر هزینه پرداخت کرده است، احتمالاً متعجب خواهید شد. اما دقیقاً سرمایه‌گذاری‌های بازاریابی مانند این است که نمی‌گذارد نام‌های تجاری دیگری مثل پاورید یا آل-اسپورت تاج سلطنت در تیم ملی را از گتورید برباید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *