کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

تیره شناسی به دردتان خواهد خورد

تیره شناسی به دردتان خواهد خورد

ما معمولاً صفات انسانی را به جانوران ربط می‌دهیم. به آدم‌های شجاع می‌گوییم «قلب شیر» دارند، آدم‌های بزدل «جگرجوجه» دارند و انسان‌های طماع «خوک صفت» هستند.

آدم‌های بازیگوش و کمتر جدی، «مثل اسب» دلقک‌بازی درمی‌آورند. آن‌هایی که تنها تابع دیگران هستند، به «گوسفند» می‌مانند و شایعه‌سازها «گربه صفت» هستند.

افرادی که هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شوند و رویا‌هایشان را به‌زانو درمی‌آورند، «سگ‌جان» و وکلا شبیه «کوسه‌ها» هستند.

آن‌هایی که به‌ندرت حرف می‌زنند، «مثل موش» ساکت و کسانی که مدام درگذشته سیر می‌کنند، «دایناسور» هستند.

جانوران در آمریکا محبوبیت خود رادارند، مانند حیوانات خانگی. آمریکایی‌ها از ۸۶ میلیون گربه، ۷۸ میلیون سگ، ۱۶ میلیون پرنده و ۱۳ میلیون خزنده نگهداری می‌کنند.

به دلیل آشنایی ما با حیوانات و علاقه‌ای که به آن‌ها داریم، می‌توانیم به چکش‌های بصری قدرتمندی تبدیلشان کنیم.

به تصویری که جگوار ایجاد کرده، نگاه کنید؛ برند اتومبیلی که در سال ۲۰۱۱ در آمریکا، تنها ۱۱۲۷۶ دستگاه فروخته است.

جگوار را با برخی برندهای دیگری که در همان سال فروش بیشتری داشته‌اند، مقایسه کنید.

تیره شناسی به دردتان خواهد خورد

تیره شناسی به دردتان خواهد خورد

سوزوکی (۲۶۶۱۸)، لندرور(۳۸۰۹۹)، میتسوبیشی (۷۹۰۲۰)، اینفینیتی (۹۸۴۶۱) و آکورا (۱۲۳۲۹۹).

تصویر جگوار و نامش، به این برند قابلیتی می‌دهد که در خیابان، حتی از برندهای پرفروش‌تر بیشتر به چشم بیاید.

برنامه بازاریابی جگوار چه چیزی کم دارد؟ خب البته یک میخ کلامی.

جگوار چیست؟ بسیاری از مردم نمی‌دانند.

حال به اینفینیتی، خودرو لوکس شرکت نیسان نگاهی بی اندازیم.

بسیاری از مردم می‌دانند که نشان این برند از علامت ریاضی «بی‌نهایت» گرفته‌شده است. اما عنصر بصری ضعیفی است، زیرابه صنعتی که در آن به‌کاررفته، ربطی ندارد(بدنه یک خودرو که برگه ریاضی نیست). گاهی بی‌ربط بودن تأثیر خوبی دارد؛ اگر دسته کم ذره ای ارتباط منطقی دیده شود. اما ارتباط منطقی بین مفهوم بی‌نهایت و یک خودرو چیست؟

از سویی، یک خودرو جگوار شبیه جگوار جانور است؛ صیقلی و سریع.

این چکش بصری قوی تقریباً هیچ میخ کلامی‌ای ندارد و این حقیقتی است که در طول سال‌ها به برند جگوار لطمه‌ای جدی وارد کرده است.

منبع: کتاب چکش بصری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به باشگاه مشتریان اندیشه خلاق بپیوندید و از مزایا و هدایای آن بهره مند شوید.
Thank You. We will contact you as soon as possible.