کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

خارج شدن سایت آمازون دات کام از مسیر

خارج شدن سایت آمازون دات کام از مسیر

خارج شدن سایت آمازون دات کام از مسیر

امازون دات کام ، نام تجاری‌ای است که توسط اطلاع‌رسانی به وجود آمد. حتی زمانی بود که نام آن بیش از نام بیل کلینتون در مقالات تکرار می‌شد. ولی مدت‌هاست که ان روزها سپری‌شده است.

امروز امازون برای سرپا نگه‌داشتن و تقویت نامش به تبلیغات نیاز دارد. اما تنها به‌عنوان نام تجاری درزمینهٔ فروش کتاب، و نه به‌عنوان یک سایت آچارفرانسه!

این موضوع مخصوصاً در این شرایط مصداق میابد. شرایطی که فروش این سایت، این اواخر، چندان بالا نبوده است.

امازون باید تمام ایستگاه‌هایش در نمایشگاه‌های کتاب، فروشگاه‌های سیار کتاب، درس گروهی‌های حمایتی‌اش از نویسندگان معروف، غرفه‌هایش در کتابخانه‌ها و همین‌طور تبلیغاتش را برای به جلو راندن کتاب برچیند. هدف امازون باید این می‌بود که سهم ۷ درصدی‌اش از بازار فروش کتاب را به ۲۵ درصد برساند.

اما امازون به‌جای اینکه در جهت تحکیم تجارت کتاب به‌وسیله تبلیغات تلاش کند، می‌خواست به این وسیله به‌سوی رسته‌های کاری دیگر گسترش یابد.

نتیجه این امر فاجعه‌آمیز بود. اگر رسته کاری امازون، داروخانه، فروشگاه چندمنظوره یا هر نوع خرده‌فروشی دیگر بود، سرمایه‌گذاران برای شکار مغز متفکری مثل جف بزوس، مؤسس امازون دات کام، از پا نمی‌نشستند.

البته نه برای شرکتی مثل امازون دات کام، نماینده اقتصاد جدید!

خیلی نگران نباشید. گویا طرز تفکر جف بزوس این است که:” ما به‌اندازه کافی پول‌داریم که گلیم خود را از آب بیرون بکشیم، تا وقتی‌که هزینه‌ها و درامدمان برابر شود و به مرحله سوددهی برسیم۰”

مهم نیست که چقدر سرمایه داشته باشید. اگر به مدت طولانی ضرر کنید، درنهایت ورشکست خواهید شد. مطمئن باشید اگر امازون استراتژی‌اش را تغییر ندهد، وارد سراشیبی تاریخ خواهد شد.

امازون بدون اینکه ذره‌ای عقب‌نشینی و سعی در اصلاح استراتژی‌اش کند، همچنان مشغول خرج کردن دلارهای خود برای حل مشکلاتش توسط تبلیغات است.

تبلیغات برای ساخت یک نام تجاری خوب نیست، و همین‌طور نمی‌تواند یک نام تجاری ساخته‌شده را تغییر دهد.

تبلیغ” این اولدزمبیل پدرت نیست؟” نتوانست متوسط سنی خریداران اولدزمبیل را پایین بیاورد. ” این، دیگر فقط وب‌سایت فروش کتاب نیست”، ایده تبلیغاتی است که شانس موفقیت آن به‌اندازه تبلیغ اولدزمبیل است.

تنها مایه امید امازون، یک برنامه روابط عمومی است، که آن‌هم در حال حاضر کار مشکلی است. چرا امازون برای گسترده کردن جایگاهش، از تبلیغات صرف‌نظر نمی‌کند و به روابط عمومی متوسل نمی‌شود؟ پاسخ همواره یکسان است. ” ما نمی‌توانیم صبر کنیم که یک برنامه اطلاع‌رسانی به نتیجه برسد. ما ناچاریم به‌سرعت پیشروی کنیم، تا رقبا ما را از میدان به درنکنند.”

این واقعاً یک مسئله غامض است. از یک‌سو، در درازمدت، آن نام تجاری برنده است که نامش پیش از دیگران به ذهن مردم خطور کند، و از سوی دیگر برنامه اطلاع‌رسانی برای نتیجه دادن به زمان نیاز دارد.

پس شرکت‌ها سعی می‌کنند برای کوتاه کردن این روند، نام خود را به‌وسیله تبلیغات به‌زور وارد ذهن مخاطبین کنند. استدلال ان ها تا حدی قابل‌قبول است. آنچه پذیرفتنی نیست این است که استراتژی‌ای که برای این منظور به کار می‌برند، کارامد نیست.

شما نمی توانید از تبلیغات انتظار داشته باشید که کار اطلاع رسانی را انجام دهد.

۵۸ درصد از کل فروش امازون هنوز از محصولات اصلی‌اش به دست می‌آید. چه می‌شود اگر امازون، تمرکز خود را بر فروش همان کتاب، موسیقی و فیلم ویدئو قرار دهد؟ اگر شما حسابدار امازون بودید، برای گرفتن چنین تصمیمی، لحظه‌ای صبر نمی‌کردید. و اگر شما جف بزوس مرد سال ۱۹۹۹ به انتخاب مجله تایم، بودید، می‌دانستید لقمه‌ای که برداشته‌اید، خیلی بزرگ است.

نکته مثبت درباره محدود کردن دایره تمرکز و بازگشت به حرفه مادر واصلی این است که مجبور نیستید از هیچ‌کدام از کالاهای دیگرتان صرف‌نظر کنید. کافی است که هر تعداد کالا یا خدمت دیگری که می‌خواهید عرضه کنید را بانام تجاری جدید همراه کنید، طوری که هر نام تجاری جدید معرف خدمت یا کالای متفاوتی باشد.

فراموش نکنید که نام‌های تجاری به‌وسیله اطلاع‌رسانی ساخته می‌شوند، و یک نام تجاری جدید، پتانسیل اطلاع‌رسانی بیشتری نسبت به گسترش خطی یک نام تجاری قدیمی دارد.

نام‌های تجاری جدید مثل لکسوس، داکرز، پالم و بلک بلری منابع بی‌پایان از اطلاع‌رسانی را به وجود آوردند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به باشگاه مشتریان اندیشه خلاق بپیوندید و از مزایا و هدایای آن بهره مند شوید.
Thank You. We will contact you as soon as possible.