کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

جنرال موتورز علیه جنرال الکتریک

جنرال موتورز علیه جنرال الکتریک

جنرال موتورز علیه جنرال الکتریک

جنرال موتورز در لیست ۵۰۰ شرکت موفق و پول‌ساز دنیا مقام سوم را دارد و جنرال الکتریک در رتبه پنجم است.

در مبحث تبلیغات، جنرال موتورز هزینه بیشتری صرف می‌کند. سال گذشته، جنرال موتورز سه میلیارد دلار هزینه به تبلیغات اختصاص داد که تقریباً دو برابر و نیم بیشتر از هزینه ۱٫۳ میلیارد دلاری جنرال الکتریک بود. شرکت‌هایی که هزینه بیشتری صرف تبلیغات می‌کنند، الزاماً سود بیشتری به دست نمی‌آورند.

مثلاً بااینکه فروش جنرال موتورز ۴۲ درصد بیشتر از جنرال الکتریک بوده است، ولی سود خالص آن فقط ۴٫۵ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سود خالص ۱۲٫۷ میلیارد دلاری جنرال الکتریک، رقم چندان قابل‌توجهی نیست.

شرکت‌هایی که هزینه بیشتری صرف تبلیغات می‌کنند، الزاماً سهام خیلی باارزشی در بازار بورس ندارند. جنرال موتورز با صرف پول بیشتر در تبلیغات، مجموعاً دارای سرمایه‌ای به ارزش ۲۷ میلیارد دلار است. درحالی‌که جنرال الکتریک با صرف پول کمتر در تبلیغات، دارای سرمایه‌ای به ارزش ۴۰۵ میلیارد دلار است. یعنی ۱۵ برابر بیشتر.

حالا دو تن از گردانندگان این شرکت‌ها (هر دو به نام جک) را مقایسه کنید. جان اف. اسمیت جونیور رئیس جنرال موتورز و جان اف. ولش جونیورز مدیر سابق و مدیر اجرائی جنرال الکتریک. جک ولش، تک‌خال جامعه تجارت و شاید مشهورترین مدیر اجرایی در امریکاست. او برای نوشتن کتابش به نام جک: نهایت جربزه، مبلغ ۷ میلیارد دلار پیش‌پرداخت دریافت کرد و کتابش پس از چاپ بلافاصله در لیست پرفروش‌ها جای گرفت. در مقابل، جک اسمیت، مدیر جنرال موتورز خودش هم مثل اسمش ناشناس است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به باشگاه مشتریان اندیشه خلاق بپیوندید و از مزایا و هدایای آن بهره مند شوید.
Thank You. We will contact you as soon as possible.