کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

چطور یک برنامه بازاریابی مؤثر داشته باشیم؟

چطور یک برنامه بازاریابی مؤثر داشته باشیم؟

چطور یک برنامه بازاریابی مؤثر داشته باشیم؟

برای داشتن یک تجارت موفق باید مسیر را بدانید. تمام شرکت‌های نو پا به یک برنامه تجاری نیاز دارند اما بهتر است که یک برنامه جدا به بازاریابی اختصاص دهید. این برنامه می‌تواند رسمی و یا غیررسمی باشد ولی باید شامل این قسمت‌ها باشد:
مشتریان شما چه کسانی هستند،
اطلاعاتشان را از کجا می‌گیرند
شما چطور می‌توانید پیغام بازاریابی‌تان را به آن‌ها بفرستید.

توقع نداشته باشید که با تمام‌کارهای خلاقانه‌ای که انجام می‌دهید نتیجه ۱۰۰% بگیرید مگر اینکه از اصول و قواعد گسترش یک برنامه و استراتژی بازاریابی آگاهی کامل داشته باشید.
به گفته رابرت توماس پروفسور بازاریابی در دانشگاه جورج تون، مهم‌ترین نکته برنامه بازاریابی برای تجارت‌های نوپا داشتن شناخت کامل از مشتریان و رقبا است.

او همچنین باور دارد که داشتن یک برنامه بازاریابی نیازمند چهار کار زیر است:
اول)  به مشتری نشان دهید که چرا باید از خدمات شما استفاده کند. یعنی به مشتری نشان دهید که با استفاده از محصولات و خدمات شما چه نیازی در آنها برطرف می‌شود، آیا با استفاده از خدمات شما روز بهتری خواهند داشت، باعث می‌شود بتوانند کارشان را بهتر انجام دهند و یا اینکه خانواده و دوستانشان آنها را تحسین خواهند کرد و به آنها اعتماد خواهند کرد؟ شما باید با خدماتتان به آنها کمک کنید.

چطور یک برنامه بازاریابی مؤثر داشته باشیم؟

چطور یک برنامه بازاریابی مؤثر داشته باشیم؟

دوم) مشتریان هدفتان را مشخص کنید. مشتریان بالقوه بسیاری در بازار وجود دارد اما برای موفقیت بیشتر و سریع‌تر یک تجارت نوپا باید مشتریان هدف را به‌خوبی شناسایی کنید. با این کار تجارت شما تصویر بهتری از درآمد سالانه‌تان به شما ارائه خواهد کرد.

سوم) رقبایی را که ممکن است به مشتریان شما علاقه‌مند شوند را شناسایی کنید و مشخص کنید که مشتریان چه رقیبی را خواهید ربود تا تجارتتان را برپا کنید. مدیران تجارت‌های کوچک به‌ندرت برای شناسایی رقبا وقت می‌گذارند. اما شما باید رقبایتان را بشناسید، باید بدانید که نقطه قوتشان نسبت به شما چیست و نسبت به پیشنهادهای شما( کمتر کردن قیمت‌ها، ارتباطات بیشتر و غیره) چه واکنشی نشان خواهند داد. همیشه یک رقیب وجود دارد پس خودتان را گول نزنید که وجود ندارد.

چهارم) جایگاه برند خود را برای مشتریان هدف بنویسد. در آخر برند شما و چیزی که به تصویر می‌کشد بهترین نقطه قوت شما نسبت به رقبایتان است. شما باید خیلی ساده برای مشتریان بنویسید که چه‌کاری می‌توانید برای آنها انجام دهید.

این نکات برای یک تجارت بسیار مفید است اما در واقعیت شرکت‌ها باید کارهای بیشتری برای برنامه بازاریابی خود انجام دهند و از شبکه‌های بیشتری استفاده کنند مثل:
بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های بازاریابی قسمت اعظمی از برنامه‌های بازاریابی را تشکیل می‌دهد، بااینکه برای بعضی از شرکت‌ها این کار شاید کمی طاقت‌فرسا به نظر برشد اما لزوماً این‌طور نخواهد بود.

بازاریابی از طریق ایمیل
بااینکه بازاریابی از طریق ایمیل به‌اندازه شبکه‌های اجتماعی محبوب نیست، اما برای تجارت‌های کوچک می‌تواند به همان اندازه مفید و مؤثر باشد. تجارت‌ها می‌توانند با خبرنامه‌های و کمپین‌های تبلیغاتی و غیره از بازاریابی از طریق ایمیل استفاده کنند.

بازاریابی از طریق تلفن همراه
محبوبیت تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت های مختلف مسیر شناخت مشتریان هدف را برای شرکت‌ها عوض کرده است. شرکت‌ها معمولاً به دنبال راهی هستند تا از طریق تلفن همراه و تبلت هم به مشتریان دسترسی پیدا کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *