کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

برنامه بازاریابی کسب و کار اینترنتی

برنامه بازاریابی کسب و کار اینترنتی

برنامه بازاریابی کسب و کار اینترنتی

برنامه بازاریابی یکی از مهم‌ترین بخش‌های طرح کسب‌وکار وب‌سایت فروشگاهی است. وب‌سایت‌های فروشگاهی باید بر اساس ۷ C آمیخته بازاریابی الکترونیک، برنامه بازاریابی خود را تدوین کنند. بر اساس این موضوع، convenience for the customer  یا سهولت برای مصرف‌کننده بسیار حائز اهمیت است و وب‌سایت‌های فروشگاهی باید به سهولت به جنبه‌های کلیدی طراحی وب‌سایت مانند داشتن عملکرد جست‌وجو، نحوه چیدمان سایت و سهولت خرید بپردازند. به‌عنوان نمونه وب‌سایت فروشگاهی در حوزه پوشاک می‌تواند امکان نمایش لباس بارنگ‌ها و حتی سایزهای مختلف برای مخاطبان را مهیا کند.

از طرفی یکی دیگر از بخش‌های آمیخته بازاریابی، customer value&benefit یا مزایا و ارزش برای مشتریان است که وب‌سایت‌های فروشگاهی باید ارزش و منفعتی را برای مشتریان توصیف و بر این اساس آنها را ترغیب به حضور در وب‌سایت کنند.

برنامه بازاریابی کسب و کار اینترنتی

برنامه بازاریابی کسب و کار اینترنتی

استراتژی بازاریابی که معمولاً وب‌سایت‌های موفق فروشگاهی اتخاذ کرده‌اند، به این صورت است که در ابتدای فعالیت  روی Niche Marketing یا بازاریابی گوشه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به‌عبارت‌دیگر در این استراتژی، سازمان بازار هدف کوچکی را انتخاب و روی ارائه محصولات خاصی تمرکز می‌کند و با برند شدن و معرفی وب‌سایت به مخاطبان، توسعه محصولات را در دستور کار خویش قرار می‌دهد. با توجه به اینکه در فضای دیجیتال رقبای قوی حضور دارند، وب‌سایت‌های فروشگاهی تازه‌وارد، باید روی بازارهای کوچک که رقبای قوی کمتر رغبت به حضور در آن دارند، سرمایه‌گذاری کنند.

یکی از اقداماتی که وب‌سایت‌های فروشگاهی باید در راستای تقویت ارتباطات خود با مشتریان انجام دهند، راه‌اندازی باشگاه مشتریان مناسب برای این کسب‌وکار است.

به‌عنوان نمونه باشگاه مشتریان برای این نوع از کسب‌وکارها می‌تواند مبتنی بر وب‌سایت باشد و از این طریق مشتریان گروه‌بندی شوند و سرویس و خدمات ویژه‌ای برای هر یک از این گروه‌های مشتریان در نظر گرفته شود. البته راه‌اندازی باشگاه مشتریان مبتنی بر وب‌سایت، باید روی پلتفرم وب‌سایت انجام شود که این موضوع نیازمند به‌کارگیری متخصصان در حوزه برنامه‌نویسی است.

یکی از خدماتی که وب‌سایت‌های فروشگاهی می‌توانند برای این گروه از مشتریان در نظر بگیرند، توزیع رایگان محصولات است. به‌عبارت‌دیگر برای گروهی از مشتریان در باشگاه که حجم خرید مناسبی دارند، این خدمات را ارائه کنند.

به‌صورت کلی جلب اعتماد مشتریان برای خرید آنلاین مقوله‌ای زمان‌بر و حساس است و وب‌سایت‌های فروشگاهی نیز در این راستا می‌توانند تضمین ویژه‌ای را برای محصولات خود در نظر بگیرند و در صورت خرابی یا داشتن مشکل برخی از محصولات، برگشت هزینه را برای مشتریان در نظر بگیرند.

از طرفی وب‌سایت‌های فروشگاهی باید روی Content Marketing یا بازاریابی محتوایی سرمایه‌گذاری‌های جدی را انجام دهند تا از طریق تولید محتوای تخصصی و انتشار آن در فضای مجازی، به مشتریان جدیدی دست پیدا کنند. یکی دیگر از اقداماتی که وب‌سایت‌های فروشگاهی باید در راستای سهولت دسترسی انجام دهند، طراحی اپلیکیشن مناسب برای خرید محصولات است؛ این اپلیکیشن ها می‌تواند ارتباط مناسب و ۲۴ ساعته را با مخاطبان برقرار کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *