کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

بررسی بازاریابی در حوزه تبلیغات

بررسی بازاریابی در حوزه تبلیغات

بررسی بازاریابی در حوزه تبلیغات

امروزه بسیاری از صاحب نظران و متخصصان حوزه تبلیغات تعاریف مختلفی از بازاریابی ارائه داده‌اند، به طوری که بسیاری از آن‌ها بازاریابی را فرآیندارضای نیازها و خواسته‌های بشر تعریف می‌کنند. به نظر فیلیپ کاتلر، برجسته‌ترین صاحب‌نظر در این رشته، بازاریابی عبارت است از«فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته‌ها از طریق فرآیند مبادله».

در واقع بازاریابى به دنبال تأمین و ارضاى نیازهاست و به طور مداوم تلاش می‌کند که این کار را بهتر انجام دهد. درحقیقت، شیوه هاى بهتر ارضاى نیاز است که سازمان هاى موفق را از سازمان‌هاى ناموفق متمایز می‌کند. بنابراین بازاریاب‌ها همواره باید به دنبال آن باشند که بررسى کنند که به چه صورتى می‌توانند بهتر، بیشتر، سریع تر، دقیق‌تر و درنهایت با کیفیت مناسب‌تر کالایى توأم با خدمات ارائه دهند.

‏دکتر محمود محمدیان متخصص تبلیغات و استاد دانشگاه ‏نیز تعریفى دیگر از بازاریابى ارائه کرده است. از نظر او بازاریابى یعنى طور دیگر دیدن؛ روش بهترى خلق کردن و روى هم رفته بازاریابى همان خلاقیت مستمر در ارائه کالا و خدمات بهتر است. در اصل، بازاریابى مدیریت تغییر است؟ تغییرى در جهت رسیدن به وضعیت بهتر و ارائه کالا و خدمات بهتر.

اجزای بازاریابی

براى بازاریابى اجزاى مختلفى درنظر گرفته شد.  جروم مک‌کارتى در سال هاى آغازین دهه ۱۹۶۰ اصطلاح آمیزه یا اجزاى بازاریابى را که مرکب بود از چهار عامل کالا، قیمت، توزیع و ترویج مطرح کرد.

‏از آن جاکه این چهار عامل با حرف انگلیسىp  آغاز می‌شود به ۴p ‏معروف شد و توانست به وضعیت ادبیات بازاریابى سر و سامان دهد. بعد از مطرح شدن این  pها، هر مطلبى که وارد بازاریابى می‌شد، یا باید در این ۴p‏جاى می‌گرفت یا pهاى متفاوتى براى آن درنظر گرفته می‌شد. به همین دلیل، دیگر نمی‌توان عنوان کرد که pهاى بازاریابى یا اجزاى بازاریابى عوامل قابل کنترلى در بازار هستند، زیرا برخى از اجزاى این pها را نمی‌توان کنترل کرد و نمی‌توان ادعا کرد که این‌ها قلمروى مطالعاتى بازاریابى هستند. چون بسیارى از موارد مطرح شده. در حوزه بازاریابى جزو این pها در نظر گرفته نشده است.

انواع بازاریابى

‏بازاریابى داراى دامنه بسیار گسترده‌ای  است که تمام امور زندگى بشر را دربرمیگیرد؟ زیرا طبق تعریف، محصرل هر چیزى است که به نحوى نیاز یا خواسته‌اى را برآورده ‏سازد. با این تعریف می‌توان شخص، سازمان، ایده‏، مکان، خدمت و هر نوع کسب و کار  تجارى یا غیرتجارى را نیز محصول قلمداد کرد؛ درنتیجه هرکدام از آن‌ها نیاز به بازاریابى با مفهوم کامل و ابعاد گسترده ‏آن دارد. بازاریابى خود (شخصى): بازاریاب موفق کسى است که پیش از هر نوع فعالیت بازاریابى براى محصول یا سازمان بتواند توانایی‌هاى خود را به درستى بشناساند. بازاریابى شخصى یعنى تمام فعالیت هایى که براى ایجاد، حفظ یا تغییر طرز فکر و برداشت رقبا و دیگران نسبت به فرد انجام میگیرد. این نوع بازاریابى اگرچه در مورد شخصیت هاى سیاسى، ورزشى، هنرى، ادبى و علمى مطرح است، اما مى‌تواند براى هرکس در هر جا از استخدام تا ازدواج و دیگر امور زندگى موثر و مفید باشه. بازاریابى شخصى باعث افزایش اعتماد به نفس، افزایش امید و رشد میزان کامیابى افراد مى‌شود. در این نوع بازاریابى باید حد اعتدال را درنظر بگیریم و با ترفندها، فنون و شیوه‌هاى اجراى آن آشنا باشیم. بازاریابى شخصى یعنى شناساندن و عرضه قابلیت‌ها و توانایى‌هاى خود به افرادى که خواهان و نیازمند آن هستند. چه بسیار افرادى که داراى استعدادها و تخصص ها و ایده‌هاى بسیار ارزنده‏اى بوده، می‌توانسته‌اند پاسخگوى نیازهاى فردى و اجتماعى بسیارى باشند، اما به علت عدم توانایى در بازاریابى خود، در حوزه‌هایى محدود فعال بوده‏، یا منزوى و مأیوس مانده‏اند.

‏بازاریابى سازمان : سازمان‌ها نیز باید خود را به درستى به مردم معرفى کنند. بازاریابى سازمان یعنى تمام فعالیت‌هایى که باعث ایجاد، تغییر یا حفظ طرز تلقى، رفتار و برداشت مخاطبان نسبت به سازمان می‌شود. مسئولان روابط عمومى‌سازمان‌ها بازاریابانى هستند که مى‌توانند سازمان را در جامعه به درستى بشناسانند و تصویرى مثبت از آن ارائه دهند، یا این که آن را تضعیف یا بی‌اعتبار کنند. بازاریابى جدید بر این باور است که همه کارکنان شرکت با روحیه بازارگرایى همگانى، بازاریابان سازمان هستند و در ایجاد ذهنیت و تصویرى مثبت از سازمان در جامعه نقش مهمى دارند. در بازاریابى سازمان باید تجسم و تصور مرد‏م را نسبت به سازمان به دقت ارزیابى کرد و آن را بهبود بخشید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به باشگاه مشتریان اندیشه خلاق بپیوندید و از مزایا و هدایای آن بهره مند شوید.
Thank You. We will contact you as soon as possible.