کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

مشاوره بازاریابی

در سال‌های اخیر همراه با رفع بسیاریاز انحصارها و رانت‌ها در ایران و ورود رقبای ریزودرشت داخلی و خارجی به میدان تولید ، تجارت و خدمات ، بازار ایران تا حد زیادی تبدیل به یک بازار رقابتی شده است و در این میدان تقریباً هیچ بازیگری تنها و بدون رقیب نیست . در این فضا ،‌توجه جدی به بازاریابی برای تمام شرکت‌ها یک امر ضروری است و کسانیکه در این مورد غفلت کنند به‌سرعت میدان را به نفع رقبا از دست خواهند داد . از آنجائی که بازاریابی مانند بسیاری از دانش‌های دیگر امروز امری تخصصی‌شده است اتکای مدیران شرکت‌ها به روش‌های سنتی گذشته و پیروی از تجربه‌های قبلی کافی نیست و باید به ملاحظه عوض شدن شرایط رقابت ،‌از شیوه‌های جدید بازاریابی استفاده نمود .

انواع تفکر و تفاوت‌های تفکر تاکتیکی و تکنیکی

از آنجائی که امروزه مدیران شرکت‌ها نیاز به دانش، مهارت و تخصص بازاریابی در بکار بستن این شیوه‌ها را بیش از گذشته احساس می‌کنند استفاده از خدمات یک مشاور بازاریابی کاملاً ضروری به نظر می‌رسد اما متأسفانه هرچقدر ضرورت استفاده از مشاوران بازاریابی بیشتر احساس می‌شود برداشت‌های اشتباه از حرفه مشاوره بازاریابی نیز افزایش می‌یابد . برخی، مشاوره بازاریابی را به معنی مشاوره با گروه بازاریابی شرکت و استفاده از نظرات آن‌ها می‌دانند . برخی دیگر مشاور بازاریابی را در حد یک مدیر بازاریابی می‌دانند و فکر می‌کنند اگر یک مدیر بازاریابی خوب استخدام کنند درواقع یک مشاور بازاریابی هم دارند . عده‌ای هم‌فکر می‌کنند مشاوره بازاریابی به معنی خواندن چند کتاب در این زمینه و شرکت در دوره‌های بازاریابی است . در بهترین حالت بعضی‌ها مشاور بازاریابی را با اساتید دانش بازاریابی اشتباه می‌گیرند و استفاده از توصیه‌های آن‌ها را به معنی مشاوره می‌دانند درحالی‌که یک مشاور بازاریابی خیلی برتر و بالاتر از این موارد است.

مشاوران بازاریابی کانون اندیشه خلاق در سه سطح مختلف می توانند خدمات خود را به شما ارائه دهند . هر سطح نسبت به قبلی عمق بیشتری داشته و مشاور بیشتر می تواند برای شرکت مفید باشد:

 

سطح اول:

در این سطح مشاوره به منظور افزایش کارایی شرکت در بخش بازاریابی و ایجاد آمادگی برای رویارویی با مشکلات احتمالی انجام می‌شود. این سطح از مشاوره برای کسب و کارهایی مناسب است که در حال حاضر با مشکلات جدی روبه‌رو نیستند.

در این شیوه ، مشاور پس از مطالعه فرم اولیه تکمیل شده توسط شرکت، در زمان‌های مشخصی در هفته در جلسه مدیران حاضرشده و در مورد مسائل و مشکلات بازاریابی شرکت نظر داده و به مدیران شرکت راه‌حل پیشنهاد می‌دهد .

 

سطح دوم:

طراحی پروژه‌های مشاوره : این شیوه برای این شرکت‌ها مناسب است:

:: شرکت‌هایی که در حال حاضر در بخش بازاریابی و فروش خود دچار مشکل شده‌اند .

:: شرکت‌هایی که طرح‌های توسعه دارند و باید خودشان را برای توسعه آماده کنند .

:: شرکت‌هایی که در حال راه‌اندازی بوده و سیستم و سازمان بازاریابی مشخصی ندارند .

 

در این شیوه مشاور پس از مطالعه و شناسایی دقیق محیط درونی و بیرونی شرکت و جمع‌آوری اطلاعات لازم ، برای حل مشکلات موجود یا برای طرح توسعه شرکت یا برای راه‌اندازی یک سیستم بازاریابی جدید، راه‌حل‌هایی اجرایی را در قالب یک پروژه مشخص با روش اجرا و زمان‌بندی مشخص طراحی کرده و به مدیران شرکت ارائه می‌دهد .

 

سطح سوم:

سطح سوم شکل کامل شده سطح دوم است و در آن مشاور علاوه بر طراحی پروژه ، در مرحله اجرا نیز در کنار مدیران و مجریان طرح بوده و برای اجرای طرح نیز به آن‌ها مشاوره می‌دهد . با توجه به‌سختی‌ها ، مشکلات و پیچیدگی‌هایی که در مرحله اجرا وجود دارد  توصیه مشاور بازاریابی این است که در مرحله اجرا نیز در کنار کارفرمای خود باشد ولی برخی از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های مشاوره ترجیح می‌دهند در مرحله اجرا  از مشاور استفاده نکنند .