کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

فاجعه نیوکوک (کوکاکولای جدید)

فاجعه نیوکوک (کوکاکولای جدید)

فاجعه نیوکوک (کوکاکولای جدید)

همه محصولات گسترش خطی، فاجعه اطلاع‌رسانی نیستند. برخی از آن‌ها اطلاع‌رسانی موفقی دارند اما محصولاتشان فاجعه است.

وقتی شرکت کوکاکولا، محصول نیوکوک New Coke را معرفی کرد، سیلی از اطلاع‌رسانی به را افتاد. آژانس روابط عمومی کوکاکولا ارزش اطلاع‌رسانی را که برای این محصول جریان پیدا کرد، در آن زمان، معادل یک میلیارد دلار تخمین زد.

شاید آژانس روابط عمومی شرکت، ارزش یک میلیارد دلاری اطلاع‌رسانی مجانی را با اسکناس‌های جعلی سنجیده بود!

برای این‌که حتی یک سطر از مطالب چاپ‌شده و یا یک تصویر پخش‌شده از تلویزیون برای نام تجاری کوکاکولا ذره‌ای سود نداشت. اطلاع‌رسانی رایگان تقریباً باعث نابودی این نام شد. در کمتر از سه ماه کوکاکولا به‌اشتباه خود پی برد و به‌سرعت عقب‌نشینی کرد.

چرا هیچ‌کس در آژانس روابط عمومی کوکاکولا به آن‌ها نگفت: “دست نگه‌دارید، کوکاکولا یک محصول واقعی است. فرمول آن، معروف به مرچندایس آن قدر باارزش است که شکل سری در گاوصندوق بانکی در آتلانتا نگهداری می‌شود. آن‌وقت شما می‌خواهید این فرمول را تغییر دهید؟ این کار مثل این است که بخواهید یک خدای جدید و پیشرفته معرفی کنید!”. شاید واقعاً قصدشان همین بود! اما به اعتقاد ما، مسئولین روابط عمومی آن‌قدر بر پتانسیل اطلاع‌رسانی نیوکوک تمرکز کردند که جایگاه نام تجاری کوکاکولا را در ذهن مصرف‌کنندگان، به‌کلی فراموش کردند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *