کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

تکنیک‌های روانشناسی رنگ ها در تبلیغات

Color-Brain

تاکتیک ها و تکنیک های روانشناسی در تبلیغات

یکی از علومی که به شدت در تبلیغات تاثیرگذار است روانشناسی است که کاربرد وسیعی در آن دارد. از تکنیک‌های روانشناسی که می توان در تبلیغات به آنها توجه کرد، چند مورد ذکر می شود و یکی از آنها در ادامه توضیح داده ‏می شود.

‏۱- تکنیک‌های روانشناسی رنگ ها در تبلیغات

۲- تکنیک‌های روانشناسی خطوط در تبلیغات

۳- تکنیک‌های رفتار مصرف کننده در تبلیغات

۴- تکنیک‌های زبان بدن در تبلیغات

۵- ان ال پی در تبلیغات

۶- تکنیک‌های سکوت در تبلیغات

۷- تکنیک‌ کاشت،داشت،برداشت

روانشناسی رنگ‌ در تبلیغات:

آیا تا به حال دقت کرده اید که چرا شرکت های تبلیغاتی، طراحان خودرو و دکوراتورها از اشکال و شمایل بخصوصی استفاده می کنند؟

دلیلش این است که یک تاثیر روانی در ورای رنگ‌ها وجود دارد. هر رنگی دارای قدرت تاثیرگذاری ویژه ای است. بعضی از واکنش‌های ما نسبت به رنگ‌ها به صورت رفتارهای اکتسابی و برخی دیگر به صورت پاسخ های فیزیولوژیکی نمود پیدا می کنند. درک کردن بهتر رنگ ها می تواند در تبلیغات، زندگی روزمره یا شغلی افراد تاثیر فراوانی داشته باشد.

چند نمونه از کاربرد رنگ‌ها در ادامه توضیح داده می‌شود. لباس‌های معمولی با رنگ سبز یا زرد موجب جلب توجه می شوند. پیراهن یا ژاکت آبی تیره رنگ می تواند علامت قابلیت اعتماد باشد. لباس سراسر قهوه‌ای ممکن است شیک به نظر برسد اما خسته کننده و یکنواخت خواهد شد.

افزودن کمی رنگ‌های سرد یا کرم مانند زرد، طلایی یا سبز، باعث درخشان‌تر شدن ظاهر و فرایندهای ذهنی شما خواهد شد. لباسی به رنگ خاکستری تیره، مشکی یا آبی سیر بپوشید تا شخصی موفق، آگاه و جدی به نظر برسید. پیراهن سفید و ساده احترام و رسمیت را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

پیراهن بژ و یا غیر سفید چهره‌ی محافظه کارانه ی ملایم تری را از شما ارائه خواهد کرد. کارت های ویزیت و سربرگ‌ها بهتر است به رنگ‌های خنثی تهیه شوند. رنگ های سفید و بژ معمولا نسبت به رنگ‌های دیگر راحت تر خوانده می شوند. دیوارهای آبی کم رنگ نسبت به دیوارهای سفید رنگ بیشتر تولید آرامش کرده و بیشتر جلب توجه می کنند.

اسباب واثاثیه ی زرشکی یا ارغوانی تیره، محیط کار شما را مجلل و سلطنتی جلوه خواهد داد. برای اجناس تبلیغاتی، وب سایت‌ها و نشان های ترفیعی از رنگ های خشن و گیرا استفاده کنید تا موجب جذب بیشتر مشتریان شود: برای خوانایی بیشتر، رنگ مشکی را در چاپ متون به کار ببرید.

Mc_donalds-toronto-web

اکنون که ایده هایی برای چگونگی استفاده از رنگ‌ها در ذهن شما شکل گرفته، لازم است با برخی از روش های تاثیرگذاری رنگ‌ها در زندگی نیز آشنا شوید. رستوران ها و اغذیه فروشی‌ها اغلب برای جلب توجه بیشتر از رنگ‌های قرمز و زرد استفاده می کنند. این گونه رنگ ها به وضوح دیده می شوند و بیشتر به یاد مردم می‌مانند. اکثر شرکت‌های بزرگ آرم محصول‌های خود را با رنگ های مذکور طراحی و ارائه می کنند. معمولا دکمه‌های حساس و اعلان خطر یا اهرم‌های توقف اضطراری به رنگ قرمزند. برعکس، رنگ سبز نشانه‌ی عبور و امنیت است. در طراحی بسیاری ا‏ز وسایل به کاربردن رنگ های مختلف در قسمت های گوناگون برای گویاتر ساختن وظایف، امری اجتناب ناپذیر است.

 

در وب سایت‌ها و نوشتارهای تبلیغاتی، هنگامی که بخشی از کلمات با رنگ زرد نمایان شوند، بیشتر نظر ما را به خود جلب کرده، باعث می‌شود توجه بیشتری به آن قسمت‌ها بکنیم.

 

 

2 دیدگاه برای “تکنیک‌های روانشناسی رنگ ها در تبلیغات

  1. zee / پاسخ دادن اردیبهشت ۵, ۱۳۹۵ در ۱۱:۳۰ ق.ظ

    بسیار عالی

  2. نرم افزار بایگانی اسناد / پاسخ دادن مهر ۱۲, ۱۳۹۵ در ۹:۳۱ ق.ظ

    مطالب جالب بود…ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *