کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

مهندسی معکوس در تبلیغات

3002016-poster-3002016-poster-942-reverse-engineering-twitter-solve-advertising-mystery0thumb

‏مدل مهندسى معکوس در تبلیغات،

استراتژى مهندسى معکوس هنگامى‌که یک خودرو به بازار مى‌آید، رقیبان آن شرکت تولیدى، مدلى از خودرو را تهیه‌کرده و آن را قطعه‌قطعه می‌کنند تا طرز کار و چگونگى ساخت آن را ببینند و از تکنیک‌هاى آن در تولیدهاى خود استفاده کنند. یا در مهندسی راه و ساختمان، از طرح پل‌ها ساختمان‌هاى قدیمى که هنوز  برجا باقی‌مانده‌اند، الگو گرفته مى‌شود و در مورد چگونگى ساخت آن‌ها، مواد اولیه‌ى استفاده‌شده و علل سالم ماندن آن تحقیق مى‌شود تا در طرح‌های آتى براى استحکام بیشتر استفاده کنند. هنگامی‌که یک تبلیغات انیمیشنى درباره‌ى یک محصول به بازار مى‌آید مجریان و مهندسان تبلیغات آن را شکافته و شخصیت‌ها و تکنیک‌هاى آن را براى تبلیغات خود جداسازى مى‌کنند و سعى مى‌کنند با معکوس کردن فرایند، از شیوه‌ها و تکنیک‌هاى تهیه‌ى این تبلیغ آگاهى پیدا کنند.

‏مهندسى معکوس در تبلیغات براى بازاریابى و تشخیص اجزاى متشکله یک تبلیغ، به‌ویژه در صورت عدم دسترسى به طراحى اولیه کاربرد داشته و براى نگهدارى، گسترش و توسعه‌ى امکانات موجود و مهندسی مجدد مورداستفاده قرار مى‌گیرد. پس مى‌توان گفت که مهندسى معکوس با کالا آغاز مى‌شود و به فرایند طراحى مى‌رسد و این دقیقاً مخالف مسیر روش تولید است. به همین علت آن را مهندسى معکوس نامیده‌اند. به‌وسیله‌ی این روش بیشترین اطلاعات ممکن درباره‌ى ایده‌هاى مختلف طراحى که براى تولید یک تبلیغ استفاده مى‌شود، به دست مى‌آید. بدین‌وسیله هم مى‌توان تبلیغ را دوباره‌ترمیم کرد و هم مى‌توان از اید‌هاى مفید آن براى تولید تبلیغاتى کالایى جدید بهره برد. همین امر باعث شده است که مهندسى معکوس به یکى از شاخه‌هاى مهم مهندسى به‌ویژه در تبلیغات تبدیل شود و همواره نگاه‌ها به‌سوی تبلیغات خارجى محصولات واردشده به بازار جلب شود.

‏این روش، روش پذیرفته‌شده‌ای براى کشورهاى درحال‌توسعه به شمار مى‌رود. براى نمونه کشور چین با اجراى این تکنیک مهندسى در بسیارى از صنایع خود، موفق به پیشرفت زیادى شد. در مهندسى معکوس تبلیغات، ابتدا میزان کمبود اطلاعات فنى فرایند تبلیغاتى براى پشتیبانى از تولید یک تبلیغ معین مى‌شود؛

سپس با انجام یک کار گروهى توسط تیمى منسجم، متشکل از متخصصان و محققان رشته‌هاى مختلف تبلیغات، به همراه مدیریت و سازمان‌دهی مناسب تشکیلات تحقیقاتى و توسعه‌اى سعى مى‌شود مدارک و نقشه‌هاى خاصى طراحى سیستم تبلیغ به دست آید.

‏مهندسى معکوس تبلیغات یکى از روش‌هاى دسترسى به دانش تکنیک  تبلیغات است. لازمه‌ى اجراى این روش وجود نمونه‌هایى از تبلیغات است که مبناى کار تجزیه‌وتحلیل و تحقیقات قرار مى‌گیرد. در این روش براى دستیابى به دانش فنى به برون‌فکنی اطلاعات فنى از طریق تجزیه‌ى سیستم تبلیغاتى متوسل مى‌شویم که اصطلاحاً کشف کردن دانش تکنیکی نامیده مى‌شود. در این فرایند کارشناسان مربوطه، مشخصات، هدف و شرایط طراحى محصول را در نظر گرفته و سعى در ساخت و تولید تبلیغات طبق استانداردهاى ملى و رایج خوددارند و نقاط مجهول و ناشناخته مسأله را نیز با درایت و بررسى‌هاى کارشناسى مربوطه پوشش مى‌دهند! بدون اینکه از ابتدا درگیر جزئیات فنى و طراحى محصول شده باشند. شاید بتوان از مهندسى معکوس به‌عنوان الگوبردارى آگاهانه از یک تبلیغات نام برد: روشى که عده‌اى از کشورهاى شرق آسیا و نیز تعدادى از کشورهاى اروپایی بعد از جنگ جهانى دوم عملاً پیاده کردند و در حال حاضر جزو کشورهاى پیشرفته در عرصه تبلیغات محسوب مى‌شوند. براى مثال بسیارى از برنامه‌ها و کمپین های تبلیغاتی کشورهاى اروپایی، در کشور ما کپی شده و توسط مهندسی معکوس به اجرا درمى‌آیند. براى نمونه زمزم از تبلیغات کوکاکولا یا ایران‌خودرو از تبلیغات خودروهای خارجی کپی‌بردارى مى‌کند! یا در لابه‌لای صحنه‌های تبلیغاتى خود از صحنه‌هایی از تبلیغات آن‌ها استفاده مى‌کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *