کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

تکنیک تبلیغات سوررئالیستى

gooutside_phone_ads

تکنیک تبلیغات سوررئالیستى (افراواقعى- ضمیر ناخودآگاه )

‏واژه‌ى سوررئالیسم نخستین بار در نمایشنامه‌ى «عبث‌نما» گیوم آپولینر به نام «سینه هاى تیره زیاس» به کار رفت. این نمایشنامه در سال ١٩٠٣ ‏نگارش یافت ولى نخستین بار در سال ١٩٢٧ ‏به روى صحنه رفت. «درام سوررئالیستى» عنوان نوعى نمایشنامه بود. ظهور سوررئالیسم مصادف با دوره‌اى است که نظریات زیگموند فروید، پزشک روانشناس اتریشى درباره‌ى «ضمیر پنهان» و«رویا» و «واپس‌زدگی» افکار را به خود مشغول داشته بود.

‏فلسفه‌ى علمى تبلیغات سوررئالیستى همان روانکاوی فروید است. چنانکه از واژه‌ى سوررئالیسم برمى‌آید، آیین اصلى آن بر این اصل استوار است که جهانى واقعى‌تر از جهان عادى وجود دارد و آن جهان ضمیر ناخودآگاه است. پیروان این تکنیک در تبلیغات به دنبال جنبه‌هایى از تبلیغ هستند که به ضمیر ناخودآگاه مشتریان نفوذ کند و از این طریق پیام رسانى کرده، مخاطب را تحریک کند.

‏برخى از نظریه پردازان بازاریابى معتقدند که مى‌توان با تحریک و رخنه در ضمیر ناخودآگاه مشتریان، کالا و خدمات را به فروش رساند. مانند تبلیغات کلاس‌هاى کنکور در کشورما که با تحریک رویاها و ضمیر ناخودآگاه دانش آموزان، آن را به انجام مى‌رسانند. در تبلیغات به شیوه‌ى این تکنیک، راه‌هاى نفوذ به ضمیر ناخودآگاه مشتریان مورد هدف قرار مى‌گیرد. در تبلیغات سوررئالیستى، سازنده‌ اثر به درونى‌ترین لایه‌هاى ذهنى مشتریان و مخاطبان نفوذ مى‌کند تا آنها جریان عینى کالا را احساس کنند و آنها را درون قلمرو پندارهایى از کالا و ایده و رویایى آمیخته با بازاریابى آن محصول یا ایده قراردهد! واقعیت را رها کند و به بالاتر از واقعیت پناه برد. این خود مى‌تواند یکى از ابزارهاى بازاریابان براى خلق ایده‌ها و استراتژى‌هاى بازاریابى باشد. تهیه کنندگان این تکنیک تبلیغات، امیال واپس‌زده‌ى مشتریان را کشف و از این نقطه شروع به تبلیغ مى‌کنند.

مجله Go Outside با طراحی این پوسترهای تبلیغاتی در فضای سوررئالیسم بیننده را ترغیبب  میکند تا بیرون رود و تغییری برای خلاص شدن از یکنواختی و روزمرگی زندگی بدهد.

gooutside_wall_ads_aotw

طرح و رنگ خاکستری این تبلیغ قطعا باعث می‌شود تا در ضمیر ناخودگاه بیننده تاثیر بگذارد و برای بیرون رفتن بیشتر تشویق شود. در سورئالیسم هدف هنرمند این است که یک واقعیت تازه و مطلق در بیاورد، به عبارت دیگر واقعیت و رویا را به هم بیامیزد”واقعیتی برتر از واقعیت” بیافریند.

gooutside_window_ads_aotw

2 دیدگاه برای “تکنیک تبلیغات سوررئالیستى

  1. Roya / پاسخ دادن اسفند ۱۴, ۱۳۹۵ در ۱۱:۰۵ ق.ظ

    منبع مطلبتونو میشه ذکر کنین

    • حدیث گودرزی / پاسخ دادن اسفند ۱۶, ۱۳۹۵ در ۳:۲۴ ق.ظ

      کتاب تاکتیک ها و تکنیک های تبلیغات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *