کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

تاکتیک الگوبرداری در تبلیغات

technik

الگوبرداری روشی سیستماتیک است که سازمان ها به وسیله ی آن می توانند فعالیت های تبلیغاتی خود را بر اساس بهترین صنعت یا سازمان اندازه گیری و اصلاح کنند. به عبارت دیگر الگوبرداری در تبلیغات یک فرآیند سیستماتیک و پیوسته از ارزیابی محصول ها، خدمات و روش هاست که در مقایسه با رقبای اصلی یا شرکت هایی که به عنوان پیشگام مطرح هستند، انجام می پذیرد و در واقع ابزاری موثر در دست مدیران برای بهبود فرایندهای تبلیغاتی است. الگوبرداری در تبلیغات که با نام الگوبرداری از بهترین های تبلیغات نیز معروف است، با شناخت سازمان یاسازمان هایی به عنوان بهترین، تکنیک های تبلیغاتی را معرفی می کند که می توان با آن شکاف موجود بین یک سازمان تا سازمان پیشرو را پر کرد یا به حداقل رساند. واژه ی ((BenchmarKing)) قبل از اینکه در ادبیات مدیریت مطرح شود، در علوم مهندسی ساختمان و نقشه برداری به کار گرفته شده است. بدین معنا که الگوبرداری شاخصی است که سایر نقاط و موقعیت ها، خود را با آن مقایسه کرده و تطبیق می دهند. در دهه ی اخیر این واژه در مدیریت، مهندسی و تبلیغات نیز کاربرد یافته و تعاریف چندی از آن شده است که همگی مفهوم مشترکی را مطرح می کنند از جمله :

  1. الگوبرداری عبارت است از جستجو برای یافتن بهترین تبلیغات صنعت یا خدمات، برای رسیدن به بالاترین سطح عملکرد و اثربخشی.
  2. الگوبرداری یعنی مقایسه و ارزیابی تبلیغات خود با دیگران به منظور کشف تجربیات برتر آنها و جبران فاصله ی موجود.
  3. الگوبرداری عبارت است از یک فرایند پژوهشی دائمی که سازمان را به سمت بهترین شدن تبلیغاتش در مقایسه با رقبا سوق می دهد.

مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا نیز الگوبرداری را فرآیند تعریف، تشخیص و تطابق یافتن با اقدامات و فرایندهای سازمان های برجسته در سطح دنیا، به منظور افزایش عملکرد سازمان خود تعریف می کند.

استفاده از روش الگوبرداری به عنوان ابزار برنامه ریزی تاکتیکی در دنیای تجارت و سازمان ها نیز بوسیله ی شرکت تجاری زیراکس در اواخر دهه ۱۹۷۰ آغاز شد

ژاپنی ها تلاش کردند تا با آن دسته از شرکت های آمریکایی آشنا شوند که دستگاه فتوکپی را با کیفیت بالاتر اما با هزینه ی تولید کمتر تولید می کردند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *