کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

تفکر تاکتیکی و تکنیکی

تفکر تاکتیکی و تکنیکی

تفکر تاکتیکی و تکنیکی

برای درک بهتر مفاهیم تاکتیک و تکنیک بهتر است نگاهی گذرا و کلی به تفکر تاکتیکی و تکنیکی داشته باشیم. برای آنکه این مسئله روشن‌تر شود، توجه شمارا به گروه‌های بزرگ خارجی معطوف می‌داریم. در این تیم‌ها علاوه بر مربی و سرپرست تیم، متخصصانی فقط بر تاکتیک و تکنیک تیم تمرکز داشته، تیم را هدایت تاکتیکی و تکنیکی می‌کنند. برای نمونه تیم فوتبال برزیل بیشتر تکنیکی است؛ درصورتی‌که تیم فوتبال ایتالیا تاکتیکی است. در بازاریابی و تبلیغات نیز می‌توان شرکت ها را به دودسته تقسیم کرد.

برای نمونه، شرکت پپسی بیشتر تکنیکی است ولی کوکاکولا تاکتیکی عمل می‌کند. یا ماکروسافت یک شرکت تکنیکی است ولی آی بی ام بیشتر تاکتیکی عمل می‌کند. ازجمله پیشروانی که توجه زیادی به نوع تفکر و ماهیت آن معطوف کرد، جان دیویی است. او جریان تفکر را شامل مراحلی می‌دانست که هر فرد با طی این مراحل در جریان تفکر قرار می‌گرفت. بعضی از محققان نیز تفکر را فرایندی می‌دانند که تجربه‌های گذشته فرد را سامان می‌دهد. مانند ویناک که در کتاب روانشناسی تفکر، تفکر را این‌چنین تعریف می‌کند: تفکر، سامان دادن و تجدید سازمان در یادگیری گذشته به‌منظور استفاده در موقعیت فعلی است.

در مقاله بعدی در مورد انواع تفکر و تفاوت‌های تفکر تاکتیکی صحبت خواهیم کرد…

برگرفته از کتاب تاکتیک‌ها و تکنیک‌های تبلیغات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *