کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

اصول اولیه بازاریابی چریکی

یییییی

اصول اولیه بازاریابی چریکی

اشتباهی رایج در زمینه بازاریابی آن است که فکر میکنیم این فرآیند مربوط به آینده و مشتریان بعدی ما خواهد شد ولی در بازاریابی چریکی نیمی از زمان به مشتریان فعلی اختصاص داده میشود و جمع آوری اطلاعات در مورد آنها سنگ بنای فعالیت های بعدی شما خواهد بود. با فراموش کردن مشتریان گذشته و عدم جمع آوری اطلاعات دقیق و مناسب تمامی هزینه و انرژی صرف شده برای کسب آن مشتریان به هدر خواهد رفت.

بازاریابی چریکی در عمل فرصتی مناسب است تا به مشتریان خود کمک کنید که در حال و آینده خود موفق باشند، آنها میخواهند پول بیشتری در بیاورند، وزن کم کنند، جنس مخالف را جذب کنند، شرکت خود را بسازند، سالم تر باشند یا سیگار را برای همیشه ترک کنند. پس شما میتوانید به آنها کمک کنید و راه مناسب برای رسیدن به اهدافشان را نشان دهید.

هرگز این نکته را فراموش نکنید که؛ بازاریابی چریکی در مورد شما نیست بلکه در مورد مشتریان شماست.

بازاریابی چریکی راه های جدیدی برای اندازه گیری و پیش بینی طرز رفتار افراد، تحت تاثیر قرار دادن افراد و آزمایش و تعیین کمیت و کیفیت تعیین میکند. همچنان که روانشناسان در مورد رفتار انسان ها به ما می آموزند بازاریابی را نیز باید در دنیای تجارت امروزی بعنوان یک علم شناخت. در تصویر زیر افراد میتوانند ساعت ها را بر روی دست خود امتحان کنند!.

666

بدون شک بازاریابی نوعی از هنر است، همانطور که نقاشی، نویسندگی، عکاسی، هنرپیشگی و موسیقی را بعنوان هنر میشناسیم، باید مجموعه ای از آنها که عموما در بازاریابی  چریکی به کار گرفته میشوند را نیز هنر بنامیم. با این وجود کاری به جنبه علمی و هنری نداریم و هدف نهایی ما تجارت و کسب منافع خواهد بود. شاید تمامی این هنرها و علوم توسط یک بازاریاب چریکی و برای کسب منفعت بیشتر ایجاد شده باشند!

بازاریاب چریکی تاجری است که به دنبال هدف های از پیش تعیین شده مانند سود آوری بوده و برای رسیدن به آن از ابزاری غیرمتعارف بهره میبرد. بازاریاب های چریکی خود را به به منابع عظیم مالی و بودجه های سنگین وابسته نمیکنند و در عوض خود را وابسته به خلاقیت و ابتکار فردی میدانند.

مثال جالب بازاریابی چریکی

فردی صاحب یک مغازه کتاب فروشی کوچک بود که در میان دو کتاب فروشی بزرگ و معتبر قرار داشت، روزی هنگام مراجعه به محل کار خود متوجه تابلو مغازه سمت راستی با عنوان “فروش عظیم جشن سالگرد، ۵۰ درصد تخفیف” شد. این تابلو حتی از سردر مغازه نیز بزرگتر بود و بسیار جلب توجه میکرد. روز بعد مغازه سمت چپی نیز تابلویی با عنوان “حراج بزرگ، ۶۰ درصد تخفیف” نصب نمود و مغازه این شخص در میان ایندو بیش از پیش محقر بنظر میرسید. صاحب این کتاب فروشی کوچک چه کاری میتوانست انجام دهد؟
از آنجایی که او یک بازاریاب چریکی بود، تابلویی متفاوت برای خود طراحی نمود و در سردر مغازه نصب نمود،رو این تابلو نوشته شده بود “در ورودی اصلی”!

49562

زیبایی شناسی در گرافیک شهری نقش ویژه ای دارد
وجه به اصول زیبایی شناسی در گرافیک شهری به عنوان یکی از شاخصه¬ های شهرنشینی و فرهنگ سازی از اهمیت ویژه ¬ای برخوردار است.

4846

با توجه به سابقه تاریخی گرافیک، نخستین نشانه ­ها و علائم گرافیک به دوران پیش از اختراع خط باز می­گردد و پس از اختراع خط و با متعدد شدن زبانها و گویش های مختلف نیاز به زبان مشترک تصویری احساس شده و به تدریج گرافیک ( به معنای ساده­ کردن پیام ) به عنوان شاخه جدید هنری جایگاه خود را در دنیای هنر بازکرد.

در ارتباط با کارکرد گرافیک برای مخاطب، کارکرد و هدف گرافیک انتقال سریع و بدون خطا و شفاف به مخاطب است، بنابراین در بسیاری از زمینه­ ها از جمله تبلیغات، ابزارها و رسانه ­های مختلف در محیط شهری جایگاه ویژه ­ای پیدا کرده است.

در ارتباط با زیبایی شناسی در گرافیک شهری، در گرافیک شهری دو عامل زیبایی شناسی و معماری نقش اساسی و ضروری داشته و قبل از طرح هرگونه عمل­ گرافیکی توجه به یک زیرساخت اساسی با حضور افراد متبحر از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است.

در تبلیغات شهری علاوه برگرافیست، حضور یک کارشناس زیبایی شناسی ضروری است و با کمبود این رشته در دانشگاه هم مواجه هستیم.

ضمن مقایسه روش ­کار گرافیک شهری ازگذشته تا امروز، درگذشته و دوران پس از جنگ تحمیلی و در نبود بیلبورد از دیوارهای فرسوده و امکانات ضعیف برای گرافیک شهری استفاده می­شد که علاوه بر هزینه­ های بالا از کیفیت خوبی هم برخوردار نبود و امروزه با توجه به نیاز مخاطب از یک بیلبورد برای تبلیغات مختلف بهره ­برداری می­شود.

گرافیک نوین امروز، با استفاده از تجربیات­ کشورهای دیگر شکل ­گرفته­ که باید مطابق فرهنگ و خواستگاه های اجتماعی­ کشور ما تطبیق شوند و نیز انتخـاب جایگاه مناسـب بـرای تأثیرگذاری پیـام بر مخاطب از نکات ضروری محسوب می­شود.

نقش اساسی گرافیک شهری به عنوان یکی از شاخصه­ های شهرنشینی با توجه به نقش اساسی­ گرافیک شهری در شاخصه های شهرنشینی ­که در پیامدهایی نظیر آرامش افراد جامعه، کنترل بحث ترافیک و فرهنگ ­سازی نقش ویژه و پررنگی دارد، توجه به نکات یاد شده و استفاده از راهکارهای جدید با همیاری مسئولان بسیار سودمند است.

زیبایی شناسی در تصویر و رسانه ها

زیبایی شناسی سنتی

ازآنجاییکه زیبایی شناسی فلسفی است،تلاش می کند با مشخص کردن قواعدی ،هنر را اصولی تر کند. نقاشی، مجسمه سازی و معماری از این نمونه هنرها است

زیبایی شناسی در رسانه ها

رسانه های اولیه دراین خصوص می توان به تلویزیون، ویدئو (کلیپ و فیلم) اشاره کرد. زیبایی شناسی در رسانه ها یک روند است نه اصول ثابت و بدون تغییر. این روندی است که ما در آن عناصرمختلف رسانه ای را مورد آزمایش قرار می دهیم و واکنشمان را از ادراک آنها بررسی می کنیم. این روند کمک می کند تا بتوانیم تاثیر و میزان ارتباط با مخاطب را در عناصر مختلف رسانه ها بسنجیم.

عناصر اولیه رسانه ها

  نور و رنگ

فضای دو بعدی

فضای سه بعدی

حرکت و زمان

  صدا

مفاهیم این پدیده ها باعث می شود شخص با استفاده از زبان و لغات زیبایی شناسی با دقت و شفافیت بیشتری رسانه ها را درک یا خلق کند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *