کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

طرز تفکر مشتریان

طرز تفکر مشتریان

طرز تفکر مشتریان

مشتریان آژانس‌ها درباره این جنون فراگیر جایزه بردن بین آژانس‌های تبلیغاتی بزرگ، چه فکری می‌کنند؟ به نظر می‌رسد که آن‌ها دو طرز فکر دارند.

مدیران متوسط عاشق این موضوع هستند: ” هی، یک نفر فکر می‌کند که تبلیغات ما عالی است” و جوایز و تقدیرنامه‌ها را با همان حرارت و اشتیاق شرکایشان در آژانس‌های تبلیغاتی به نمایش می‌گذارند. آن‌ها همچنین اعتقاددارند که بردن جایزه در بالا رفتن از پله‌های ترقی به آن‌ها کمک می‌کند. چه در رقابت با دیگر اعضای داخلی شرکت خودشان و چه در رقابت با شرکت‌های دیگر.

این‌گونه به نظر می‌رسد که جایزه بردن ازنظر مدیران بالاتر اهمیت چندانی ندارد. ما هیچ‌وقت از زبان یک مدیر اجرایی سطح بالا نشنیده‌ایم که : “تبلیغ ما پارسال جایزه برده است”. آن‌ها یا چندان اهمیتی برای جایزه بردن قائل نیستند یا بین جایزه بردن و بالا رفتن فروش ارتباط چندانی نمی‌یابند. ارتباطی که ما هم نمی‌توانیم آن را دریابیم.

به نظر ما مدیران برتر بیش‌ازپیش به این موضوع اشراف پیداکرده‌اند که تبلیغات، دیگر چندان کاربرد ارتباطی ندارد و به‌صورت یک کار هنری درآمدهاست.

پیشنهاد مقاله مرتبط: فروش در ذهن شماست

هیچ مدیر اجرایی نمی‌خواهد یک شخص بی‌فرهنگ به نظر بیاید. پس برخورد او با تبلیغات تقریباً مانند برخورد او با گزارش سالیانه مخارج؛ آثار هنری گران‌قیمت روی دیوارهای اتاق هیئت‌مدیره و مجسمه‌های متحرک کالدر در فضای سبز مقابل ساختمان شرکت خواهد بود. تبلیغات نمی‌تواند خیلی مثمر ثمر باشد؛ ولی خب ضرری هم ندارد.
بعضی از مردم فکر می‌کنند که معمای هم آرام‌آرام جنبه کاربردی خود را از دست می‌دهد و به شیوه هنری تبدیل می‌شود.

برای مثال موزه جدید “گوگنهایم” در بیلبائوی اسپانیا را در نظر بگیرید؛ معماران امروز به‌جای دنباله‌روی ازنظر مایس ون دررو که می‌گفت” فرم باید در خدمت کارایی باشد، بیشتر پیرو نظریه فرانک اوگری هستند که عقیده دارد:” مهم نیست چه فرمی را انتخاب می‌کنید، مهم این است که آن فرم خلاقانه باشد و باعث جلب‌توجه شود”. به هر طرف که نظر بی اندازید، همان الگوی مشابه را می‌بینید. چیزی که امروز جنبه کاربردی دارد، فردا جنبه هنری پیدا خواهد کرد.

برخی از مدیران اجرایی شرکت‌ها به همان شیوه‌ای به تبلیغات شرکت خود افتخار می‌کنند که به مجموعه هنری گران‌بهای خود. آن‌ها دوست دارند که برخی افراد در باشگاه تفریحی درباره تبلیغات تلویزیونی اخیر آن‌ها اظهارنظر کنند و خیلی بیشتر خوشحال می‌شوند زمانی که شعار تبلیغاتی آن‌ها در سریال‌های تلویزیونی یا جنگ‌های شبانه به شکل تکیه‌کلام درمی‌آید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به باشگاه مشتریان اندیشه خلاق بپیوندید و از مزایا و هدایای آن بهره مند شوید.
Thank You. We will contact you as soon as possible.