کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

چرا تبلیغاتچی‌ها این‌قدر به دنبال یافتن رسانه‌های جایگزین هستند؟

چرا تبلیغاتچی‌ها این‌قدر به دنبال یافتن رسانه‌های جایگزین هستند؟

چرا تبلیغاتچی‌ها این‌قدر به دنبال یافتن رسانه‌های جایگزین هستند؟

خیلی ساده است، چون تبلیغات به شیوه سنتی دیگر چندان کارساز نیست. اگر بود، این تعداد بالن‌های تبلیغاتی، تبلیغات روی شن‌های ساحل، دستشویی‌های عمومی، و یا کتاب‌های تبلیغاتی وجود نمی‌داشتند.

دیگر کافی نیست که محصول یا خدمات بهتری ارائه دهید. کافی نیست که قیمت مناسب‌تری داشته باشید. امروز برای به دست آوردن موفقیت باید یک نام تجاری بهتر بسازید. و نام تجاری چیست؟ نام تجاری تنها برداشتی در ذهن مخاطب است.

برداشت ذهنی، نام بازی موردنظر است. به نظر می‌رسد که تبلیغات تنها راه ایجاد یک برداشت بهتر است. حقیقت ندارد، ولی این برداشتی است که از تبلیغات می‌شود.

گزینه بهتری هم وجود دارد.

و این گزینه بهتر، اطلاع‌رسانی و یا آن‌طور که مجریانش آن را می‌نامند پی آر PR یا روابط عمومی است.

چرا تبلیغاتچی‌ها این‌قدر به دنبال یافتن رسانه‌های جایگزین هستند؟

چرا تبلیغاتچی‌ها این‌قدر به دنبال یافتن رسانه‌های جایگزین هستند؟

این کارکرد را به هر نامی که بشناسید (اطلاع‌رسانی، PR و یا روابط عمومی)، هدف آن همواره یکسان است. سوژه خود را غیرمستقیم و از طرف یک منبع سوم، در درجه اول رسانه‌ها بیان کنید.

روابط عمومی دارای اشکالات متعددی هم هست. نمی‌توانید میزان آن را کنترل کنید. کنترل زمانی آن‌هم از دست شما خرج است و جلوه ظاهری آن‌هم در اختیار شما نیست. حتی نمی‌توانید از انتقال کامل پیام خود اطمینان داشته باشید.

اما تنها مزیت روابط عمومی، همه اشکالات دیگر را جبران می‌کند. روابط عمومی معتبر است، و تبلیغات معتبر نیست. مردم آنچه را در روزنامه و مجله می‌خوانند و یا از رادیو و تلویزیون می‌شنوند و می‌بینند، باور می‌کنند.

خریداران، بدبین، بدگمان، و محتاط هستند. همراه با بالا رفتن حجم تبلیغات، آن‌هم برای توصیه و صلاحدید، بیش‌ازپیش به منابع سوم معتبر یعنی دوستان، بستگان، همسایگان و صدالبته رسانه‌های جمعی در تمامی اشکال آن، متوسل می‌شوند، و به‌ندرت از تبلیغات کمک می‌گیرند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *