کانون اندیشه خلاق| وقتی قرار به خلاقیت باشد …

تاکتیک هوش مشارکتی در تبلیغات

تاکتیک هوش مشارکتی در تبلیغات

تاکتیک هوش مشارکتی در تبلیغات

تبلیغات مشارکتی یا بهره‌گیری از تکنیک هوش جمعی در تبلیغات، یکی از تکنیک های جدید در زمینه‌ی تبلیغات مدرن است که در تبلیغات بسیاری از شرکت ها، موسسه ها، نامزدهای سیاسی و حتی در تبلیغات اینترنتی و دیگر زمینه‌های تبلیغاتی بسیار گسترش یافته است. برخی از شیوه های اجرایی این تکنیک به شرح زیر است.

‏- وقتی شرکت ها و مخاطبان محتویات جدید و سایت‌های جدید می سازند. سایر مخاطبان این محتویات را کشف می کنند و پیوندهایی به آن می‌دهند و از این طریق محتویات جدید به بدنه‌ی وب متصل و اضافه می‌شود و آن‌ها تبلیغات خود را گسترش می‌دهند. درست همان طور که سیناپس‌ها در مغز شکل می گیرند و ارتباطات آن ها با تکرار و تاکید قوی‌تر می شوند. این تارگستر (وب) هم در نتیجه ی فعالیت مشترک تمام کاربران وب، به نحوی نظام‌مند و زنده رشد می‌کند. برای نمونه «ای‌بی» کنش‌های تبلیغاتی و واکنش های تبلیغاتی به اندازه‌ی کوچک در حد چند دلار را بین افراد مختلف امکان پذیر کرده است و به مدت یک رابط خودکار بین آن‌ها عمل می‌کند. تبلیغات ای‌بی حاصل فعالیت تبلیغاتی مشترک تمام مخاطبان آن است. تبلیغات ای‌بی هم مثل خود وب، به صورت نظام مند در اثر فعالیت تبلیغاتی کاربرانش رشد می کند و نقش شرکت این است که محیطی فراهم کند که فعالیت مخاطبان بتواند در آن اتفاق بیفتد. نمونه‌‌ی دیگر یاهو است که به عنوان اولین نمونه‌ی بزرگ موفقیت در تبلیغات اینترنتی حیات خود را به عنوان یک کاتالوگ یا راهنمای پیوندهای شروع کرد. در این سایت بهترین کارهای هزاران، و بعدها میلیون ها کاربر وب گردآوری شده بود. یاهو مدت هاست که تولید و تبلیغ انواع مختلف محتویات را نیز به تجارت خود وارد ساخته است. ولی هنوز هم نقش این سایت به عنوان یک پورتال، مهم ترین نقش و اصلی ترین ارزش آن است. نمونه‌ی دیگر این هوش مشارکتی در تبلیغات گوگل است.

ویژگی های یک سند یا صفحه. ویکی پدیا، یکی دیگر از شرکت‌هایی است که از هوش مشارکتی برای تبلیغ خود استفاده کرد:

‏- ویکی پدیا، یک دایره المعارف آنلاین است که بر اساس این ایده عجیب شکل گرفته است که هر کسی می تواند یک مدخل جدید اضافه کند یا مدخل های موجود را ویرایش نماید. ویکی پدیا یک تجربه‌ی بنیادگرایانه در اعتماد کردن است و سخن معروف اریک ریموند را که «وقتی تعداد ناظرین زیاد باشد، هیچ چیزی از نظر دور نمی ماند» که در اصل درباره‌ی نرم افزارهای منبع آزاد گفته شده است. در حوزه‌ی سافت محتوا پیاده می کند.

منبع: کتاب تکنیک‌ها و تاکتیک‌های تبلیغات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *